mandag den 19. august 2013

DIY - Sengegavl til Sofies værelse fææærdiiiiiiig :-)

KUNNE altså ikke vente længere, så efter vi havde spist aftensmad var det afsted efter MDF-plade og kontaktlim, og så var det ellers blot at gå i gang. 


Jeg havde bestemt mig for at sengegavlen skulle være 110 cm i højden og 90 cm bred.


Stof, knapper og pladevat


2 stk. af de søde, søde knapper i træ.


Først bores huller til knapperne. 
Da jeg havde valgt at have to knapper, målte jeg 22,5 cm ud på hver side af pladen, og 35 cm fra toppen.


Stoffet lægges på gulvet med bagsiden opad, og pladevat placeres i dobbelt tykkelse oven på stoffet.
(Jeg ville ikke have at sengegavlen skulle blive for tyk, derfor kun to lag) 
Til sidste smøres MDF-pladen ind i kontaktlim og placeres oven på pladevatten.


Start for oven med at bukke stof og pladevat S T R A M T om kanten og hæft med hæftepistol. 
Hjørnerne bukkes på samme måde, som når du pakker gaver ind - stramt og lige omkring hjørnerne.


Sy knapperne på. 

Jeg valgte at bruge to gamle plastikknapper som forstærkning bagpå. Jeg vil anbefale at du køber noget virkelig stærkt sytråd. 
Jeg brugte den sytråd og lange nål, jeg købte, da jeg syede en Tusindefryd-dukke til Sofie i julegave.


Voilá, så er knapperne syet på.


Her den ene knap i nærbillede. 
Man kan dog ikke rigtig fornemme på billederne, at den faktisk GÅR indad :-) - men det gør den :-) 


Her er sengegavlen sat på plads, og ser sååååå fin ud, synes jeg. 

Du kan enten vælge at skrue hængsler på og sætte den på væggen, eller at skrue to stykker træ på som ben. (De ses ikke da pladen placeres UNDER sengens højde).


Må tage nogle billeder i morgen i dagslys. Der var blevet liiidt mørkt, da de sidste billeder blev taget.


 

Tralaaaaaaaaaaaaaaaa, fææææærdiiiiig og det tog kun et par timer, max!!!!!

Materialer:

Stof fra Stof og Stil (skal være nok til 10-15 cm ombuk på alle sider)
Pladevat købt i Stof og Stil (skal lægges dobbelt)
Knapper i træ fra Stof og Stil
Store knapper til at hæfte træknapperne bag på
Stærk sytråd
Lang nål
16 mm MDF-plade fra Bauhaus (som skærer pladen til i ønsket mål :-))
Kontaktlim
Hæftepistol

Kostede mig kun knap kr. 300,- i materialer!!!
DET er da billigt, synes jeg :-)

3 kommentarer:

  1. Den er såååååå flot!!!!! Sådan vil jeg have en!!!! tak for inspirationen!!!

    SvarSlet
  2. Kan jeg lave den med en spånplade?

    SvarSlet
  3. TAAAAAK :-) Blev også vældig glad for den selv, men sørme om Sofie ikke allerede her for 1 måneds tid siden ikke ville have den længere :-( I hvert fald skulle den lige have en pause inden hun vil have den ind igen. Men pyt, det kommer nok igen på et tidspunkt, og så kan vi jo altid finde noget andet stof at betrække den med. Det er jo SUPER nemt :-)

    Jeg tror altså sagtens man kan lave den af en spånplade i stedet for. På den måde er den jo også MEGET nemmere at hænge op på væggen, hvilket jeg foretrækker, da Sofie's seng rutscher hen ad gulvet, når hun sidder lænet op ad væggen. Ikke så smart :-)

    God fornøjelse med projektet :-) Bliver spændende.

    Kh
    Jeanette

    SvarSlet